ويژگى‏هاى كودكان تيزهوش ...
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : نادر
تاریخ : سه شنبه 14 آذر 1391
نظرات

به طورى كه طبق آمار گفته مى‏شود دو تا سه درصد متولدين به صورت تصادفى نابغه به دنيا مى‏آيند. البته علل زيادى كه باعث عقب‏ماندگى ذهنى مى‏شود شناسايى شده است ولى براى نبوغ و تولد كودكى نابغه اطلاعات زيادى در دست نيست. به هر جهت اگر بشر نقش زيادى در ايجاد نبوغ نداشته باشد ولى قطعا در تربيت و پرورش نابغه نقش بسزايى خواهد داشت لذا در مقاله حاضر سعى شده است كه ويژگى‏هاى نابغه‏ها و عوامل مرتبط با آن و نحوه تعليم و تربيت آنان مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد.
تيزهوشان و ويژگى‏هاى آنان
براساس تست هوشى وكسلر معمولاً كودكانى كه ضريب هوشى (130 =IQ) به بالا دارند تيزهوش ناميده مى‏شوند. تيزهوشان را با توجه به ويژگى‏ها و ملاك‏هايى شناسايى مى‏كنند كه عبارتند از:
توانايى هوش كلى، استعداد درسى ويژه، توانايى فكرى آفريننده، توانايى رهبرى، ذوق و استعداد هنرى، توانايى حركتى فوق‏العاده كه اين افراد سه تا پنج درصد جمعيت هر جامعه‏اى را تشكيل مى‏دهند.
كودكان نابغه، برخلاف كودكان عقب‏مانده ذهنى كه به سادگى خود را نشان مى‏دهند و اطرافيان مى‏توانند به زودى پى به نارسايى ذهنى آنان ببرند، ممكن است تا مدت طولانى قابل شناسايى نباشند و كسى به نبوغ آنان پى نبرد. همان‏طور كه نابغه بزرگ جهان، آلبرت انيشتن تا سن 30 سالگى نبوغ او آشكار نگرديده بود.
بنابراين به كودكى تيزهوش گفته مى‏شود كه با كمك فكر و استدلال و استفاده از فرآيندهاى ذهنى عالى بتواند قضاوت صحيح بكند و داراى استعداد خاص در كارهاى خلاقه باشد. لذا نابغه، فردى است كه تيزهوشى، نيروى خلاقيت و داشتن انگيزه‏هاى خاص و با ارزش او را كاملاً از همسالان متمايز مى‏كند و او توانايى اين را دارد كه سهم و ارزش قابل قبولى در اجتماع خود داشته باشد.
ضريب هوشى بالا مهم‏ترين ملاك تيزهوشان مى‏باشد ولى عده‏اى از متخصصين هوشبهر را تنها ملاك نمى‏دانند، بلكه قدرت خلاقه و ابتكار، توانايى در حل مشكلات و انجام پروژه‏هاى ابتكارى مختلف را از جمله شرايط تيزهوشى مى‏دانند ولى به هر حال همه روانشناسان بهره هوشى را به عنوان پايه اصلى و يا لااقل يكى از وسايل مهم شناخت قبول دارند.
هر كدام از متخصصان ملاك‏ها و ويژگى‏هايى را براى تيزهوشان در نظر دارند از جمله، جيمزگالاگر معتقد است كه كودكان سرآمد از توانايى ذهنى، قدرت رهبرى، خلاقيت، استعداد عالى تحصيلى و سازندگى بالايى برخوردارند.
برخى معتقد هستند كه افراد تيزهوش، معمولاً والدين با تحصيلات بالايى دارند و در بين اين خانواده‏ها افراد باهوش بيشتر است.
به هر جهت كودكان نابغه نياز به برنامه‏هاى آموزشى خاص و ويژه‏اى دارند زيرا آنها سرمايه‏هاى جامعه هستند و بايد به تعليم و تربيت آنان همت گمارد تا در آينده آنها مشكلى از مشكلات جامعه را حل نمايند.
كودكان تيزهوش در مقام مقايسه با ساير كودكان در كيفيت زبان، وسعت اطلاعات، استدلال، قضاوت، تمايل به مبارزه در حل مسائل، رد و بدل كردن تجارب و خصوصياتى از اين قبيل برترند. همچنين در راه رفتن و سخن گفتن از ديگر كودكان جلوتر هستند. كودكان تيزهوش كمتر به ديگران متكى مى‏باشند و افرادى مستقل هستند. از تمامى مطالعات مى‏توان استنباط نمود كه تيزهوشان در جنبه‏هاى مختلف از ساير افراد برتر هستند.
در ارتباط با ويژگى‏هاى افراد نابغه مطالعات وسيعى توسط لوئيس ترمن و همكارانش صورت پذيرفته است كه در كتابى به نام «مطالعات ژنتيكى نوابغ» به چاپ رسيده است. ترمن، اعتقاد بر اين داشت كه نبوغ ارثى است. همچنين گالتون كه مطالعات او در زمينه روانشناسى تفاوت‏هاى فردى از اهميت خاصى برخوردار است، هوش را ارثى مى‏داند. كودكان نابغه علاوه بر برترى ويژگى‏هاى روانى از نظر خصوصيات جسمانى هم نسبت به ديگران برترى و تفاوت دارند


تعداد بازدید از این مطلب: 530
موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نادر حیدرنژاد . 09113203206 . املاک حیدرنژاد . ویلا و مستغلات آمل


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود